Tesla har annonceret, at de sender et husstandsbatteri på markedet i 2015, som kan lagre egenproduceret energi. Det er godt nyt for solcelleejere, der i fremtiden kan få mulighed for at lagre den overskydende strøm, deres solceller måtte producere. Dermed kan man benytte solcellestrøm, selv når solen ikke skinner og solcellerne ikke producerer strøm.

Fremtidens energirenoveringer – Afsnit 4

På Energihjem.dk synes vi, at der er mange spændende nye tendenser indenfor grønt byggeri disse år. Både indenfor byggematerialer, men også hvad angår den måde byggerier og boliger bliver udtænkt og benyttet. Derfor vil vi i denne artikelserie med jævne mellemrum sætte lup på alternative grønne byggemetoder- og materialer, som vi mener har fremtidspotentiale i Danmark. I fjerde artikel i serien kigger vi nærmere på Teslas Powerwall.
Se alle indlæg i artikelserien “Fremtidens energirenoveringer”

Få lagret din solcellestrøm

Virksomheden Tesla, der for de fleste nok er mest kendt for deres luksuriøse elbiler, har varslet, at de inden længe vil lancere et husstandsbatteri – den såkaldte ”Tesla Powerwall”. Tesla Powerwall er et genopladeligt batteri af typen lithium-ion. Lithium-ion batterier benyttes i dag allerede i stor skala til diverse former for genopladeligt elektronik, som fx mobiltelefoner eller tablets. Tesla Powerwall har til formål at lagre den energi, som produceres af boligens solceller. Idéen er så, at man kan benytte den hjemmeproducerede strøm, når man har behov for den, og ikke kun når solcellerne producerer strøm. Det kunne fx være når solen er gået ned, hvilket er relevant i Danmark, hvor vi har mange korte dage i vinterhalvåret. Batteriet vil også kunne benyttes i tilfælde af strømnedbrud.

Dæk en stor del af boligens elforbrug

Batteriet vil, ifølge Tesla, have en kapacitet på mellem 7-10 kilowatttimer. En gennemsnitsbolig i Danmark bruger ca. 12 kilowatttimer i døgnet. Dermed er der lagt op til, at en gennemsnitlig familie kan dække en stor del af husets elforbrug med batteriet, selv på de tidspunkter, hvor solcellerne ikke får sol. For danskere med solceller vil det være en stor fordel, fordi de selv kan forbruge deres egen strøm, fremfor at sælge den overskydende strøm på elnettet til en lavere pris. Det vil ligeledes betyde, at danskere med batteriet vil have et formindsket behov for at tilkøbe dyr strøm udefra.

Tesla Powerwall og Model S

Danskproduceret batteri også på vej

Det er ikke kun Tesla, der planlægger at lancere et husstandsbatteri. Det er ligeledes blevet annonceret, at den danske producent Lithium Balance forventer at sende et lignende husstandsbatteri på det danske marked omkring årsskiftet. Der er stadig usikkerhed om, hvad prisen for et batteri inklusiv montering og inverter vil ende på, men faktorer der spiller ind er fx batteriets kapacitet – altså er et 4 kwh batteri dyrere end et 2 kwh batteri. Det anslås af DONG og Lithium Balance, at et 4 kwh batteri er det mest optimale, hvis man har et solcelleanlæg med en effekt på 6 kwh.

Banebrydende i forhold til den grønne omstilling

Introduktionen af husstandsbatterier har potentiale til at blive en vigtig faktor i Danmarks omstilling til grøn energi. Hvis mange af boligerne i Danmark bliver i stand til at dække en stor del af deres eget elforbrug med egenproduceret strøm, vil det sænke Danmarks samlede CO2-udslip væsentligt. I forhold til Danmarks klimamålsætning om at nedsætte det samlede CO2-udslip kan husstandsbatteriet derfor være en stor hjælp.

Idéen om at gøre boliger selvforsynende har også potentiale til at revolutionere ulande rundt omkring i verden, hvis de pludselig får mulighed for at blive selvforsynende ved hjælp af solens stråler. Ifølge Teslas grundlægger Elon Musk vil områder, der i dag er afskåret fra elektricitet nu få mulighed for at producere deres eget bæredygtige strøm og lagre det. Det vil i princippet kunne medvirke til at nedsætte CO2-udslippet på globalt plan, og er derfor en energirenovering, som i fremtiden kan få stor betydning for os alle.

Stadig ubekendte faktorer

Fordi husstandsbatterier til enfamilieshuse stadigvæk er et nyt fænomen, er der nogle ubekendte faktorer angående husstandsbatterier som Tesla Powerwall og Lithium Balance’s batteri. Det er stadigvæk svært at spå om, hvad de samlede omkostninger for et batteri vil lande på, ligesom den præcise lanceringsdato på det danske marked endnu ikke er kendt. Uanset hvad, er der dog ingen tvivl om, at husstandsbatterier i Danmark har et kæmpe potentiale, og både kan være godt for miljøet og for danskernes pengepung.

VIDEO: Tesla PowerWall forklaret (engelsk)

Hvad synes du om idéen bag PowerWall’en? – Skyd løs i kommentarfeltet herunder.

LÆS OGSÅ: Tesla lancerer solceller

Svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

17 Kommentarer

  1. Glæder mig vildt meget til, at se hvor det fører hen.

    Man kan jo drømme om, at det bliver realistisk her i Danmark, så man kan få billig eller sågar gratis strøm. Det kunne være fedt, eftersom strøm er sindsygt dyrt i Danmark.

  2. Jeg vil gerne høre mere.

    • Hej Pavia,
      Det er fedt, at du har fundet indlægget relevant.
      Vi vil overveje løbende at opdatere om udviklingen inden for PowerWalls 🙂

      God weekend!

      /Louisa – Energihjem.dk

  3. Ja det er særdeles godt, har selv et 3,75 anlæg, men kunne godt tænke mig at få en pris for omlægningen, samt hvad den samledepris bliver på.
    Hvordan holdes det ude af strømmen som i dag jo kører direkte til nætter.

  4. Benny hjelm andersen - Svar

    Jeg syntes det er fedt, har selv min egen mølle og tænker lagring af egen energi eventuel til en elbil så var cirklen sluttet om jeg kunne være fossilfri og CO2 neutral. Min mølle leverer et overskud mit hus er helt nyt og jeg har jordvarme så ingen forurening der.

  5. Solcelle-ejere har oplevet, at elproducenterne har forsøgt at hive den tabte indtægt ind ved at hæve priser og afgifter. Kan man slippe helt ud af deres greb, hvis man er selvforsynende og hvad med dem, der ikke er helt selvforsynende: kommer de til at skulle dække elproducenterne tab på førstnævnte i så fald?

    • Hej John.
      Det ville ikke være muligt at kunne slippe helt for elselskaberne, da man skal være tilmeldt elnettet i Danmark – også som selvforsynende solcelleejer. Vi kan umiddelbart ikke tage stilling til dækningen af et eventuelt tab hos elselskaberne, men det kan være, at du vil kunne finde information om dette under følgende link.
      http://ing.dk/artikel/nu-er-det-afgjort-solcelleejere-mister-rabat-167364

      Jeg håber, at dette var til en smule hjælp.

      /Benjamin – Energihjem.dk

      • Blot en kommentar.
        Hvorfor skulle det ikke være muligt at konstruere systemer, der kan fungere helt uden tilslutning til net. Der er faktisk allerede ganske mange – navnlig kolonihavehuse – der i årevis har klaret sig med en ganske almindelig “syre-batteribank” og nogle solcellemoduler på taget. Og man har her kunnet se tv og ladet telefoner og computere i led-lampernes lys i flere år.
        Så det kan lade sig gøre.
        Men det er vel egentlig heller ikke det mål, der ligger ligefor. Visse elselskaber har netop indført ganske alvorlige abonnements/gebyr omkostning på håndtering af selv små solanlæg. Disse vil kunne undgås ved etablering af hybridanlæg med batteribank. Det vil således være muligt at forbruge hele sin egenproducerede energi – og dermed reducere købet af energi udefra. Altså at sætte sin måler i stå i stedet for at lade den “løbe baglæns” til en kummerlig afregningspris set i forhold til købsprisen. Da bliver den producerede energi til besparelse – og det er til fuld afgiftsbelagt pris!
        Det kan der godt være god økonomi i.
        Men egentlig er jeg også en smule træt af, at enhver ide omkring vedvarende energi altid skal stå på mål på spørgsmål forrentning.
        Prøv at lægge den samme vurdering til grund for det næste forslag om familiens ferie-flyve-tur til den modsatte side af kloden. Her spørger ingen om det kan betale sig !
        Venligst
        Søren – glad ejer af to solcelleanlæg (6kw og 3kw) samt ikke at glemme: Et meget velfungerende solfangersystem på 5kw.

  6. Efter mit skøn er Tesla godt, men Lithium Balance (dansk firma) er meget bedre, idet dette firmas batteri er baseret på lithium-jern-fosfat. Postulat ja, men undersøg det selv. Læs f.eks. http://www.energy-supply.dk/article/view/207885/lithium_balance_bag_dansk_solcellebatteri#.Vnzk9LbhDmE .
    Min erfaring bygger ikke på store anlæg eller elbiler, men på beskedne elcykler hvor mængden af op og afladninger er meget stor. Min kørsel for 4 år siden var godt 60 km. pr. opladning, og det er den stadig. Læg også mærke til mobiltelefoner, der har fastforankret batteri – disse kaldes ofte ion polymer batterier. Prøv at google lithium-polymer-batterier (LiFePo4). Der besvares alle spørgsmål meget bedre, end hvad jeg er i stand til. God fornøjelse.

  7. Spændende-interessant, især når man har jordvarme og solceller i forvejen. Dog er økonomien væsentlig, når man i forvejen har investeret . De lave priser på fossile brændstoffer gør det ikke bedre.

  8. Mit lithium ion batteri i min ellert klarede en del mere end 900 ladecykler inden den øvrige teknik gjorde den urentabel. Det var estimeret at de kunne klare 10.000 ladecykler hvilket er godt 30 år og det er vel OK?

    • Det skulle vel ikke være et/flere lithium-polymer-batterier (LiFePo4)? For så har du sikkert ret med hensyn til de 30 år.

  9. Nu findes der desværre intet batteri type der kan aflades og oplades, over 900 gange så dette batteri skal afskrives inden for 3 år ja så er det nok billiger og mere miljø venlig at købe kul eller Antom produceret el.

  10. Jeg har lige været på Intersolar (solcelle messe i München) bl.a. med det formål, at finde en god batteriløsning som også kan installeres i forbindelse med eksisterende solcelleanlæg.
    Jeg er ret begejstret for Teslas udvikling og ideer. Af samme grund, er Tesla’s PowerWall et af mine foretrukne batteri valg.
    Jeg havde et møde, både med TESLA og efterfølgende med FRONIUS , der bliver en af de (kun to) leveradører der får lov til at sælge Tesla batteriet i Europa.

    Fakta:
    Tesla’s batterier kræver som minimum en batteri-inverter for at kunne fungere og
    den mindste (3 KW) Fronius hybrid inverter, koster ca. 2.200,- euro + moms
    Det bliver i første omgang kun det lille 6KW Tesla batteri, som kan købes i Europa og det er kun Tesla der tror på at de kan nå at levere i år. Prisen er ikke helt fast endnu kommer til at ligge på ca. 4.000,- Euro + moms.
    Dertil kommer en evt. energi måler(til hvis man vil have det fulde overblik) og installations omkostninger.

    Det bliver derfor samlet set en temmelig dyr løsning og købs augmentet bør ikke udelukkende være en økonomisk besparelse.

    • Hej Bjarne,

      Tusinde tak for de mange informationer! Det bliver rigtig spændende at se, hvordan batteriet kommer til at klare sig i praksis i forhold til pris og besparelse.

      /Maria – Energihjem.dk

  11. Hvis man kender staten så ved man også at besparelsen bliver minimal når det bliver langt afgifter hen af vejen

Luk