Engang handlede musikfestivaler i stor stil om musik, bajere og socialt samvær. I dag har de fleste af landets musikfestivaler også en grøn profil og fokus på bæredygtighed. Energihjem har taget temperaturen på de grønne, bæredygtige tiltag og snakket med festivalgæsterne om den grønne profil på Roskilde Festival.

Energihjem.dk på Roskilde Festival

Roskilde Festival 2016 face
Med 130.000 deltagere er Roskilde Festival befolkningsmæssigt Danmarks fjerdestørste by, og alene i 2015 blev der i løbet af otte dages festival brugt 700.000 kWh. Derfor har festivalen naturligvis en ambitiøs strategi for både bæredygtighed, miljø og energibesparelser – og Energihjem.dk sætter i en artikelserie festivalens bæredygtige tiltag under lup. Du kan finde alle artikler fra Roskilde Festival her

 

Dette års Roskilde Festival er nummer 46 i rækken, og fokus på bæredygtighed og miljø har aldrig været større. For eksempel er der krav til madboderne om, at 75 procent af råvarerne skal være økologiske, og 33.000 af festivalarmbåndene er lavet af genbrugsplastik. Samtidigt opfordrer utallige initiativer til god affaldshåndtering, og festivalens mere end 2 millioner krus er lavet af bioplast, som omdannes til biogas, når øllet er drukket ud.

Og fra 2016 har festivalen desuden en strategi, der fokuserer på bæredygtighed og grønne tiltag. Men hvorfor sætter sådan en musikfestival så stort spot på bæredygtighed?
Spørger man festivalens sustainability manager, Mikkel Sander, er svaret klart: “Vi er vant til at tage ansvar for den verden, vi er en del af. Det ansvar handler om at skabe en festival med lavest muligt negativt miljøaftryk, og vi plejer også at sige, at bæredygtighed er en del af festivalens DNA. Med den globale klimakrise, vi står overfor, burde det være naturligt for enhver at tage et miljøansvar – også musikfestivaler,” pointerer han.

Andre festivaler går i samme fodspor

Men det er faktisk ikke kun Roskilde Festival, der kan prale af en bæredygtig profil. Flere af de danske festivaler har de senere år haft fokus på bæredygtighed og miljø. Et andet eksempel er den århusianske konkurrent Northside, som brander sig på at være Danmarks grønne festival; her er størstedelen af emballagen bæredygtig, og der serveres efter sigende økologisk mad i 90 procent af madboderne. Og på Smukfest i Skanderborg er der også fokus på både madspild, bæredygtighed og energiforbrug. Sidstnævnte bliver taget så seriøst, at Smukfest i år har tilføjet solceller til festivalens dieselgeneratorer. Samtidig energioptimeres belysningen, så alle festivalens lyskæder lyser via LED-pærer.

Omverdenens opmærksomhed skubber til festivalerne

Svaret på de grønne værdiers indtog på landets festivaler skal blandt andet findes i en omverdenen med stadigt stigende interesse for bæredygtighed og økologi. Nutidens festivalgæster går op i affald, bæredygtighed og miljø; Rikke og Celeste på henholdsvis 22 og 19 år er ingen undtagelse: De har valgt at bo i et område af Roskilde Festival, som hedder ‘Clean Out Loud’, hvor der er fokus på affaldssortering og indsamling af skrald:

Rikke og Celeste fra ‘Clean out loud’

“Der er en gruppe, som går igennem camp-området og samler skrald sammen. Til sidst, når man har samlet alt sit skrald sammen, kan man få det vejet. Den camp, der har samlet mest skrald ind, får så en gratis plads i området næste år,” fortæller Rikke.

Begge piger er glade for initiativet og tiltrækkes også af den økologiske mad i boderne. Om de grønne tiltag på festivalen siger Celeste: “Jeg synes, det er ret sejt”.

Det ligger i Roskilde Festivals DNA

Også Niels Christian, 33, har bidt mærke i festivalens fokus på bæredygtighed. Han langer taco over disken i festivalens Food Court – og i netop den bod, han arbejder i, er der fokus på forbrug af elektricitet og mængden af økologiske madvarer:

Niels Christian

“Vi sætter en begrænsning på, hvor meget el vi må bruge, og vi har en forpligtelse i forhold til hvor meget økologi, vi skal have her,” forklarer han. For ham spiller den grønne profil meget ind på hans opfattelse af festivalen:

“Det ligger i Roskilde Festivals DNA at gøre noget ekstra, at bruge det til noget godt, og det gør vi jo gerne – det er fedt at kunne være med til at redde verdenen,” som han udtrykker det.

Fremtidens festivaler er også bæredygtige

Det voksende grønne fokus indikerer, at festivaler også er helhedsoplevelser. Her kommer man også for at spise god mad – gerne økologisk og vegetarisk. Spiser man af service lavet af bæredygtig materiale, og drikker man ufiltreret øl til, så er det kun et yderligere plus.

En publikumsundersøgelse fra 2015 viste, at 94 procent af gæsterne fandt Roskilde Festivals fokus på bæredygtighed vigtigt. 66 procent af deltagerne udtalte sågar, at festivalens fokus på miljø har ‘over middel’ afgørende betydning for deres valg om at købe billet. Kun 11 procent svarer, at det ingen betydning har.

Og måske derfor vil den grønne profil og det øgede fokus på bæredygtighed og energiproduktion fremover blive en stadig større del af de danske festivaler. Roskilde Festival har af samme årsag en bæredygtighedsstrategi, der sikrer, at der også fremover stilles skarpt på bæredygtighed og grønne tiltag.

Bæredygtighedsstrategien løber fra 2016-2019 og har som mål at skabe Roskilde Festivalens aktiviteter uden negativ miljøpåvirkning. Oveni hatten skal den sikre, at både samarbejdspartnere, deltagere og festivalen selv fortsat tager miljørigtige valg.

Læs også: Unge “foodjammer” sig til bæredygtighed på festival
5 steder hvor du på Roskilde Festival udfordres til at tænke grønt

Svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Luk